Skip to content

Onderweg…

27 November 2010
by

Onderweg zijn heeft iets apart, meditatief bijna. Terwijl je de momenten van de afgelopen dagen/weken/maanden in gedachten verwerkt, maak je je ook weer klaar voor het nieuwe. En soms maak je je hoofd ook gewoon helemaal leeg. Daar kan je best wel wat tijd voor gebruiken en daar zijn de indiase lange treinreizen ideaal voor.

We hebben er op deze reis al heel wat achter de rug. En ook voor de terugtocht richting Delhi zitten we nog heel wat uren op de trein. Het stoort mij in elk geval niet. Ik geniet van het landschap dat langs ons heen schuift. Ik zie hoe vrouwen in bontgekleurde sarees in de blakende zon de rijst staan te oogsten. Ik zie lachende kindjes zwaaien naar de voorbijrazende trein. Ik hoor het oh zo vertrouwde diepe getoeter van de trein als we weer een dorp, stad of overweg naderen. Door de treingangen lopen mannetjes met nasale stem hun eet-en drinkwaar aan te prijzen. Ik denk. Ik luister naar muziek. Ik dommel in. Ik denk nog meer. Ik schrijf. Ik zie hoe het licht steeds zachter wordt en hoe de avond valt. En dan is een ander deel van die lange ritten aangebroken: het slapen. Het wiegende karakter van de trein en de regelmatige hartslag waarmee hij over de sporen bolt, brengen mij tot rust en al snel vallen de ogen toe. Ik vind het heerlijk. En als je de volgende ochtend weer wakker wordt, ben je meestal ook al dicht bij je bestemming aangekomen. Al slapend gaan de uren snel.



En nu zijn we onderweg naar huis. Bijna zit de reis en ons visum er op (ook al breien we er na een weekje rust in belgie, nog wat italie en nederland aan vast, omdat we er niet genoeg van krijgen). Want ook dat hoort bij het reizen: thuiskomen. Het totaal andere kader plaatst alles opnieuw in een ander perspectief en dat maakt ook weer nieuwe ideeen en energieen los. Tot snel.

No comments yet

Leave a Reply

